woensdag 25 mei 2011

Reddingsactie van een egel



Op de dag dat de wereld zou vergaan 21 mei...rond 11 uur;-) Zo'n onzin!  Werd dit lieve egeltje uit een zeer benauwde situatie gered.

Ik liep richting de rozenboompjes naast de vijver en stond mij te verbazen hoeveel knop er dit jaar weer in zit.
Achter mij had ik een plonsachtig geluid gehoord. Nu  kijk ik daar niet echt meer van op want de vissen of kikkers doen dit regelmatig. Maar wat ik niet thuis kon brengen was een snuivend geluid, iets wat een kikker in ieder geval niet doet! Ik keek om en zag iets zwemmen,  het was ook iets  beduidend groter was als een kikker..Al vrij snel kreeg ik in de gaten dat het een egeltje moest zijn. In het paasweekend, waren er namelijk twee verdronken in onze vijver. Manlief merkte het die keer op maar kon van het van ver af ook niet zo goed thuis brengen en dacht dat er twee bloeiende bollen boven kwamen (waterplanten) ...ja-ja, het is een echte tuinman;-) Sinds een paar dagen lag er wederom egel poep in de tuin en vreemd genoeg is ook dit egeltje te water geraakt, het zwoegde voor zijn leven om zijn koppie maar boven water te houden. Onze oudste heeft het egeltje met een visnet uit de vijver gevist, deze was een stuk kleiner als de vorige twee, misschien wel een jong ervan.


Mijn zoon z'n vriendin stelde voor melk te geven. Iets wat haar was bijgebleven uit de verhalen van Jip en Janneke... Het beestje deinsde achteruit deze had al een watertrauma opgelopen even geen vloeistof voor hem, achteraf mag een egel helemaal geen melk! Ik herinnerde mij dat wij vroeger thuis een emaille etensbak met  daarin de brokken voor onze kat hadden staan. Mijn moeder werd wel eens wakker van het geschuif  op de bestrating. Er bleek  dan s'nacht een egel in te zitten die van de brokken smulde. Zodoende hebben we wat brokjes neergelegd voor het geval hij daar behoefte aan had. En natuurlijk moesten we ook erg  lachen om  al deze herinneringen en we het beestje zo goed mogelijk wilden helpen.
Hij bleef maar stilletje op één en dezelfde plek zitten, we vroegen ons af of hij het uiteindelijk wel zou gaan redden en hoopten dat hij niet teveel water in zijn longen had gekregen.


Onze grote vriend kreeg dit alles ook in het versier en moest dit natuurlijk allemaal even van dichtbij aanschouwen. Ik bleef maar even in de buurt want ik wist natuurlijk niet hoe hij zou reageren.

Heel voorzichtig werd er gesnuffeld...


En kaapte de brokjes voor egel zijn neus weg...iets wat voor mij (met de camera al in de aanslag) een bijzonder beeld opleverde.




Inmiddels was er ruim een uur verstreken tot het egeltje eindelijk zijn eigen weg weer ging.
Uiteraard moest Baghera de deze stekelige bol die ook nog  kon bewegen even nakijken, dat tref je niet iedere dag.


 En zo werd het een hele speciale 2e verjaardag voor Baghera. 



Fijne dag allemaal!
x-x-x

25 opmerkingen:

Kom Achterom zei

ooh wat een mooi gezicht die 2 bij elkaar.
en wat een super redding zeg! Ik denk dat ze voorover kukelen als ze bij jullie uit de vijver water willen drinken.
Eigenlijk best zielig maar ja je kunt er ook zo weinig aan doen.
fijne week
Yolanda

Nanda zei

Wat een mooi verhaal en foto's. Mooi om te zien hoe de poes de egel bekijkt. Echt uniek als je zoiets mag aanschouwen.
gr.
nanda

Anita zei

Dag lief vriendinnechie,
Wat een geweldige reddingsactie van C met zijn schepnet ;-)
Gelukkig dat dit egeltje het nog heeft gehaald: zó zielig !!!
Ik ken dat verhaal van Jip en Janneke ...
Hoe leerzaam zijn die boeken ook als je ouder wordt hihi
Groetjezz lfs mij xxx

♥Ingrid♥ zei

Wat een prachtige post Helena en weer een mooie foto van jullie huisvriend,weer genieten hier.....ik wens je nog een zalig dagje...liefs..

Het Hoogerhuys zei

Wat een leuk verhaal Helena, wij hebben een aantal jaren terug een egeltje in huis als verstekeling gehad, alleen vanwege het kattenvoer wat bij ons altijd in de garage stond. Overdag zat hij onder de kast en als het donker werd of er was niemand in de buurt kwam hij tevoorschijn om uit de bak van onze kat te eten.
Groetjes, Sandra

Inka en André. zei

Wat fijn om te lezen dat het egeltje het gered heeft,je hoort het weleens vaker dat ze verdrinken in een vijver,misschien dat je er een stukje net of gaas er overheen kan leggen,...!schitterende foto`s heb je ervan gemaakt en kattenbrokjes is goed voor de egel,bij mijn ouders thuis zaten ze altijd tussen de katten mee te eten van het avondmaaltje,..xxx

Musje zei

Wat een prachtig verhaal met prachtige foto`s erbij,wauww wat lief het egeltje en de poes erbij,echt schitterend,een goeie daad,ow ik wist helemaal niet dat de wereld zou vergaan haha,fijne dag,lieve groet Joke.

le ciel flamand zei

Wat een reddingsactie! En zo'n mooie foto's, dat zorgt voor leuke herinneringen later...

Groetjes, Annelies

Bonjade zei

Gelukkig is de wereld niet vergaan...anders was je reddings actie voor niets geweest...;)
Het heeft in ieder geval pracht beelden opgeleverd.
Fijne avond
Lieve groet

@nne zei

fijn dat het egeltje het gehaald heeft! je poes is prachtig. groetjes, @nne

Home and Lifestyle zei

Ik ben vandaag al eerder bij je geweest, maar toen kon ik niet reageren. Nu ik overgestapt ben op een andere browser (op aanraden van Sandra van Het Hoogerhuys, zie ook de aanvulling op mijn blog) heb ik geen problemen meer, gelukkig maar!

Wat een geweldige foto's...het is ook zo mooi om te zien hoe egel en poes zo dicht bij elkaar zijn!! Ik was sowieso al blij dat de wereld niet is vergaan hihi, maar na de reddingsactie helemaal!

Een fijne avond Helena! Lieve groet, Ingrid

Sylvia zei

Oh, zo fijn dat jullie deze egel konden redden, Helena!
Prachtig zijn je foto's, zó schattig !
Groetjes,
Sylvia

wonen met brocante zei

Deze goede daad heeft prachtige foto's opgeleverd! Ook een geweldige foto van jullie kat. Groetjes Peggy

flowersandhome zei

Inderdaad een bijzondere verjaardag. Proficiat Baghera.
Unieke foto's zijn dit; een poezensnoet en een egelsnoet naast elkaar, dat kom je niet zo gauw tegen. Leuk dat je dit allemaal op foto hebt vastgelegd en ons liet meegenieten.
Groetjes,
Marian

Dani zei

Ach wat een schatje, en gelukkig dat je deze hebt kunnen redden! En wat een held is Baghera, die van mij zouden volgens mij bang zijn voor zoiets stekligs.
Prachtig op de foto gezet, ik heb er van genoten.
Groetjes
Dani

It's me zei

Wat een mooie foto's .....fijn dat je het egeltje hebt kunnen redden..liefs van mij...xxx...

Colin zei

Poes en egel; wat een prachtig plaatje! Groetjes, Colin

MariCrea zei

What beautiful pictures!
A kiss
Mari

Marie-Ange zei

Un petit visiteur s'est invité dans ton jardin ?
J'adore les petits hérissons qui viennent se balader ainsi ...
Mais attention, qui s'y frotte s'y pique !!!
Gros bisous
Marie-Ange

little sweet things zei

Het leverde in ieder geval een bijzonder moment en prachtige foto's op.
Ik heb genoten...
Ik hoor het wel vaker dat egels verdrinken in een vijver, zouden egels het verschil niet zien tussen grond en water?
Mijn opa liep een keer 's avonds naar de schuur en struikelde over wat hij dacht een bezem. Dus die gaf een brul "wie is er $%^&*@ vergeten de bezem op te ruimen" dat was dus meneer en mevrouw egel haha.

Liefs, Sas

rommy moosie68 zei

hoi wat een mooi verhaal alleen voor de ander 2 wat minder goed af gelopen jammer maar wat een mooie reding voor die kleine scheet en die poes ik ook super zit daar een ander ras in of is het een echt ras poes echt een hele mooie groetjes rommy

Sanneke Panneke zei

Ik ben er weer, was even zoeken waar het aan lag, maar het is opgelost. Wat lief zo die twee samen, mooie plaatjes zijn het geworden.
een hele fijne dag toegwenst.
groetjes monique

Elly zei

Wat een prachtige foto die twee bij elkaar. Dat is toch vertederend.
Wat een spectaculaire reddingsactie!!!!Jullie vijver heeft schijnbaar wel aantrekkingskracht op de jonge egels. Gelukkig heeft deze het dus dankzij jullie opmerkzaamheid gered.
Een prachtige post hoor!!!!
Lieve groetjes, Elly

Mayflower zei

Wat een ontzettend leuke post Helèna en gelukkig met een goede afloop. Het leverde in ieder geval prachtige foto's op, vooral met de poes erbij, dat zijn werkelijk prachtige momentopnamen.
Ik vind het zo bijzonder als er egeltjes in de tuin zijn, ik heb dit één keer meegemaakt, we hoorden s'avonds toen we buiten zaten geritsel en zagen een klein egeltjes tussen de beplanting lopen.
Fijne avond en een lieve groet, Mea

Corine zei

Goeie reddingsactie! Ik zou eigenlijk niet weten of egels kunnen zwemmen..maar weer uit het water klimmen zal in ieder geval niet lukken.
Prachtige serie foto's heb je gemaakt van de beestenboel!
Groeten, Corine(THUIS)